Az innovációmarketing fogalma és folyamatai
Az innovációmarketing klasszikus értelmezése nem más, mint marketing az innovációs
folyamatban. Ugyanakkor három vonatkozásban célszerű mélyíteni, kiszélesíteni ezt a
definiálást, nevezetesen:
− a marketing, a marketingszemlélet és módszerei az innovációs folyamat minden
lépésében meg kell, hogy jelenjenek, az ötletgenerálástól, a piaci bevezetésig, s nem
csupán az új termék sikeres piacra vitelének felelőseként kell kezelni,
− az innovációmarketing üzleti, vállalkozói terepe mellett annak közösségi marketing
szintjét is definiálni kell, saját kutatásokkal támogatottan is, kialakítottuk, hogy milyen
eszközökkel, formában tudja a marketing a területi, ágazati terepen támogatni a
versenyképesség, innováció képesség növelését, miként tudja fejleszteni az egyes
szervezetek, vállalkozások környezetét, lehetőségeit,
− a marketing, mint tudomány és szakma, milyen új megoldásokkal,
marketinginnovációkkal kell, hogy folyamatosan megújuljon, bemutatva, hogy milyen
szituációkban, milyen piaci helyzetekben mely innovatív marketing megoldások a
legalkalmasabbak.
Marketing az innovációs folyamatban
Az innováció fő forrásának elsősorban az új tudományos ismereteket tartjuk, melyek hatásai
kétségkívül látványosak, komplexek, alapjaiban mozgatják meg a piacokat, társadalmakat.
„Nem kell többé porszívózsákot venni” ígérte a Dual Cyclone reklámja. A Dyson porzsák
nélküli porszívója áttörő, originális innováció volt, mely a kezdeti nehézségek után hódítani
kezdett. A forradalmi innovációk garantálják a nyilvánosság figyelmét, s a cégnek is
jelentősen erősítik innovatív imázsát.
Ugyanakkor ritkák, elsősorban a high-tech területeken jellemzőek, az egész piacot felbolygató
innovációk. Az originális innovációk gyakran egy véletlen, vagy egy zseni felfedezésének
eredményei, ritkán tervezhetőek a piacra szisztematikusan. A fogyasztási cikk piacokon
tevékenykedő cégeknek meg kell szokniuk, hogy nem lehet folyamatosan áttörő
innovációkkal élni.
Az új termékek iránti törekvések, gyakorta csak imitációkat eredményeznek, de az ún. me-too
termékeket a fogyasztók nehezen veszik észre, nehezen fogadják el. A vállalkozások sikere
szempontjából a figyelem középpontjában éppen ezért az originális és a me-too közötti, az ún.
evolúciós termékfejlesztések, innovációk állnak. Igazából ezen utóbbi típusú innovációk
igénylik a legjobb, s leghatékonyabb innovációmarketinget, mely ugyanakkor még ma is mind
a nemzetközi, mind a hazai gyakorlatban, gyermekcipőben jár.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.